certyfikowany fotelik rowerowy
dobór fotelika rowerowego
EN 14344
fotelik rowerowy
jak wybrać fotelik rowerowy
TUV/GS
Wybieramy fotelik rowerowy dla dziecka
7/12/2013
Od najmłodszych lat uwielbiałam jazdę na rowerze. Szczerze to mogłabym stwierdzić, że moje dzieciństwo bez roweru praktycznie by nie istniało. Bardzo chciałabym móc razem z córeczką spędzać wspólnie w taki właśnie sposób wspólnie czas. Mając 2 latka niestety nie jeździ się jeszcze samodzielnie na rowerku, więc jedynym rozwiązaniem dla Nas jest fotelik rowerowy. Najważniejszą rzeczą dla mnie jest jednak bezpieczeństwo, więc zagłębiłam się w ten temat i postanowiłam podzielić się nabytą wiedzą.
Jeszcze jakieś 15 – 20
lat temu jedyne foteliki rowerowe jakie były dostępne to takie
wiklinowe, niespełniające żadnych norm bezpieczeństwa. Całe
szczęście dzisiaj mamy takie czasy, że wybór fotelików
rowerowych jest ogromny, ale jak wybrać ten najlepszy? Podpowiem Wam
na co zwrócić uwagę przy zakupie, jak wybrać certyfikowany
fotelik oraz gdzie najbezpieczniej zamocować fotelik.
Podział fotelików ze względu na
wagę dziecka
W Europie obowiązuje norma EN 14344
opracowana przez organizację ETRA (European
Twowheel Retailers Association). Określa ona standardy
bezpieczeństwa fotelików rowerowych dla dzieci od 9 miesiąca do
5 roku życia. Pamiętajmy jednak, że fotelik jest przeznaczony dla dziecka, które potrafi już samodzielnie siedzieć oraz utrzymać pozycję siedzącą. Wyodrębnia trzy kategorie:
A15
A22
C15
A15 – są to foteliki montowane z
tyłu, za siedzeniem rowerzysty. Przeznaczone są dla dzieci o wadze
do 15 kilogramów. Foteliki renomowanych firm nie są
zakładane jedynie na bagażnik, lecz mocowane również do rurki, w
którą wpuszczane jest siodełko.
A22 – podobnie jak kategoria A15,
określa foteliki montowane za siedzeniem. Przeznaczone są dla
dzieci o wadze do 22 kg.
C15 – foteliki montowane między
kierownicą, a siodełkiem, przeznaczone dla dzieci do 15 kg.
Można je założyć zarówno na damkę jak i rower męski z ramą.
Montuje się je na belce, którą przykręca się do rurek pod
kierownicą i siodełkiem, bądź też na rurce pod kierownicą.
Bezpiecznie mocowanie fotelika
Norma ta określa także specjalny system mocowania
fotelika do rower. Certyfikowany fotelik montujemy oraz demontujemy w
bezpieczny sposób poprzez zastosowania odpowiednich narzędzi,
uruchomienia dwóch zabezpieczeń równocześnie (np.
równocześnie wciskając przycisk i przesuwając dźwignię),
zablokowania lub odblokowania dwóch niezależnych automatycznych
systemów zamykających (np. mocowanie jednocześnie do bagażnika
oraz rurki pod siodełkiem)
Według normy EN 14344 fotelik powinien mieć
wyraźnie zaznaczony środek ciężkości. W przypadku modeli dla
dzieci do 15 kg nie może być wysunięty w tył dalej niż 15
centymetrów poza oś tylnego koła. W przypadku fotelików do
22 kg odległość ta zmniejsza się do 10 cm.
Jak
rozpoznać czy fotelik jest certyfikowany?
NA
FOTELIKU SZUKAJ OZNACZEŃ EN
14344 LUB
TUV/GS
Kupując
fotelik z jednym z powyższych oznaczeń, masz pewność,
że :
- został wyprodukowany z
nietoksycznych materiałów;
- dziecko nie ma
możliwości włożenia nóżki w szprychy;
- posiada odpowiednie
proporcje i został właściwie wyprofilowany;
- nie posiada ostrych
krawędzi;
Foteliki
montowane na kierownicy, według normy EN 14344,
nie gwarantują wystarczającego poziomu bezpieczeństwa i NIE
SĄ CERTYFIKOWANE. Foteliki dla dzieci
powyżej 15 kg montowane między siodełkiem, a kierownicą również
według unijnych regulacji nie są dość bezpieczne. Norma zakłada,
że w tym miejscu mogą jeździć jedynie dzieci małe, do 15 kg.
Pasy
w foteliku
Krzesełko
dla dziecka musi być wyposażone w przynajmniej trzypunktowe
pasy bezpieczeństwa, mocowane za ramionami dziecka i w
kroku. Mogą być również pasy czteropunktowe z mocowaniami
przy biodrach, pod warunkiem
jednak, że fotelik jest wyprofilowany w taki sposób, aby między
nóżkami dziecka znalazł się ogranicznik uniemożliwiający
wysunięcie się z pasów. Najskuteczniejsza opcja to pasy
pięciopunktowe. Regulowane pasy powinny znajdować się również w
miejscu na stopy dziecka.
Dodatkowe
opcje
Mając już na uwadze
certyfikowane foteliki mamy jeszcze do wyboru kilka dodatkowych
opcji, które zapewnią komfort jazdy Twojemu dziecku. Składane
oparcie jest bardzo wygodnym
rozwiązaniem w przypadku gdy mamy małe mieszkanie, bo po złożeniu
śmiało możemy fotelik zmieścić w szafie. Regulowana
wysokość podnóżków, dzięki
której zapewnimy dziecku wyższy komfort jazdy i dostosujemy fotelik
do aktualnego wzrostu naszego dziecka. Mata zapewniająca
dziecku wygodę podczas jazdy, a gdy jeszcze możemy ją wyjąć
łatwiej będzie można ją wyczyścić. Regulowane
pochylenie oparcia, dzięki
któremu znacznie wygodniej będzie się odpoczywało Naszemu dziecku
podczas zaśnięcia. Kask,
może nie jest elementem samego fotelika, ale uważam, że jest
nieodłącznym elementem, każde dziecko w foteliku powinno mieć
kask. Zagłówek również
nie jest elementem fotelika, ale może stać się bardzo przydatny,
nie dość że znacząco podnosi komfort snu podczas jazdy w
foteliku, to na pewno jest także zabezpieczeniem dla odcinka
szyjnego naszego dziecka.
Podsumowując
chciałabym aby, każdy kto staje przed wyborem kupna fotelika –
przemyślał dobrze ten zakup, bo wycieczka rowerowa dla małego
szkraba może być wspaniałym
przeżyciem, ale PAMIĘTAJ
dobrany odpowiednio do
wieku, certyfikowany fotelik rowerowy w krytycznej sytuacji może
ocalić życie Twojego dziecka!
3 komentarze
To ciekawe, własnie sporo osob na wikilinowych fotelikach wozi dzieci.
OdpowiedzUsuńdobrze wiedziec ;]
Wiesz, wozić sobie mogą... Tylko nie zdają sobie sprawy, a nawet powiedziałam nie myślą do czego to może doprowadzić. Spójrzmy na samo mocowanie takiego fotelika wiklinowego, przecież to zapewne zwykły sznurek jest...
UsuńMnie, aż ciarki przechodzą jak tylko pomyślę, o takich rzeczach.
Dzieci nie powinny spać w foteliku podczas jazdy na rowerze a nawet jest to niedopuszczalne gdyz jest to bardzo nie zdrowe dla małego młodego ,rozwijajacego sie ciałka.Także zagłówek wogóle nie powinien spełniac funkcji wąłsnie podczas snu wiec nie ma sie co tym sugerowc
OdpowiedzUsuń